Tartalom
1. Iskolák Gersén, Karátföldön és Gersekaráton
1.1. Mesterek, Ludi Magisterek,
1.2. A községi iskolák időszaka1873 -1948
1.3. Állami iskola Gersén, Karátföldön és Gersekaráton
2. Iskolaépületek Gersekaráton
2.1. A gersei „emeletes” iskola
II. A Vasvármegyei Kir. Tanfelügyelő válaszlevele (1871)
III. A gersei képviselőtestület és iskolaszék közös nyilatkozata, államsegély kérelmezéséhez
IV. A gersei képviselőtestület alapító levele a községi iskola alapításáról
V. A VKM rendelkezése a gersei községi iskola alapfelszerelése ügyében
VI. Horváth Mihály, gersei tanító díjlevele (1873)
VII. Ágoston József plébános, iskolaszéki elnök levele a Vasvármegyei Tanfelügyelőséghez (1873)
VIII. A „Horvát-ügy” szolgabírói kihallgatási jegyzőkönyve (1874)
IX. Hajdu Alajos, karátföldi tanító díjlevele (1874)
X. Birtoklap a gersei községi iskola épületéről
XI. Karlovics Mihály, gersei tanító díjlevele (1875)
XII. A gersei községi iskola iskolaszékének kérelme a régi iskolaépület bontáshoz. (187?)
XIII. A Gersei Községi iskola vagyontárgyairól (1877)
XIV. Kimutatás a Karátföldi Községi iskolába járó rendes tanonczokról... (1877)
XVI. Az iskolakert ügyében írt főtanfelügyelői fogalmazvány (1884.)
XVII. Levél a főszolgabírói Hivatalnak a Szálláshelyről beiratkozni szándékozók ügyében.
Az emberek már a legkorábbi időktől törekedtek tudásuk, tapasztalataik átadására. Ennek a feladatnak a leginkább megfelelőbb fóruma, az iskola volt és jelenleg is az.
A kialakuló magyar állam, csakúgy, mint a többi európai ország előbb a különféle kolostori, majd városi iskolákra bízta a felnövekvő nemzedék okítását.
Időközben tantárgyak alakultak a különféle tudományokból. Elkezdődött a tudás értékelése, osztályzása. Világhírű pedagógusok tűntek fel: Apáczai Csere János, Comenius, Pestalozzi. A XVI. században, a sárospataki kollégiumban mécsessel működő vetítőgépet alkalmaztak.
1777-ben Mária Terézia adott ki törvényt, amely kötelezővé tette – elvben – az iskolába járást. Ez idő tájt az tanított, akit megbíztak vele. Egységes tanítóképzés még nem létezett. Erre még csaknem száz esztendőt kellett várni. 1868-ban a népoktatási törvény nem csupán lehetővé, de kötelezővé is tette a kötelező iskolába járást. Akkor épült országunkban, több mint háromezer községben iskola. Ekkor kezdődött a tanítóképzés is. Az állam meghatározta a fizetést is, ami egységesen 300 forint volt. A falun tanítók emellé 400 négyszögölnyi „tanítói birtokot” is kaptak.
Nálunk is viszonylag korai a gersei iskolára utaló, első adat. Ez 1727-ben iskolamester meglétét valószínűsíti.
A fennmaradt dokumentumok alapján próbáltam adatokat szerezni az elmúlt századok oktatásügyének nyomairól. Hát, nézzük, hogy sikerült!
1.2. A községi iskolák időszaka1873 -1948
1948-1990
1948 nyarán sor került az iskolák államosítására. Ettől az évtől Harcz János vette át a karátföldi, majd a gersei iskola igazgatását is. A gersei iskola vezető tanítója, az államosításig, Gyarmati István volt. Ugyanebben az évben próbaképp bevezették a 7 érdemjeggyel való osztályzást. 1950-ben került sor községi iskolaingatlanok államosítására.
A kor követelményeinek megfelelően, 1951. március 9-én az 5. órában „Rákosi Mátyás születésnapjáról való megemlékezés” volt a tanagyag. (Valószínűleg az egész országban hasonló bejegyzéseket találhatunk!)
Ekkortájt a tanítási órák 50 percesek voltak. A tanítás reggel 8-tól déli 13 óráig tartott, ha 5 tanítási óra volt. A harmadik óra után 10 óra 50 és 11 óra 10 között 20 perces „nagyszünet” volt. A magatartást a „példás”, „jó”, „tűrhető” és „rossz” jelzőkkel minősítették.
Az 1951/52-es tanévben a 7. osztálynak a következő órarendje volt:
Hétfő |
Kedd |
Szerda |
Csütörtök |
Péntek |
Szombat |
földrajz |
magyar |
fizika |
magyar |
számtan |
magyar |
számtan |
magyar |
földrajz |
mértan |
földrajz |
történelem |
magyar |
számtan |
rajz |
magyar |
magyar |
fizika |
ének |
mértan |
rajz |
testnevelés |
történelem |
testnevelés |
fizika |
történelem |
számtan |
történelem |
magyar |
mértan |
Ugyanekkor a 8. osztályosok, a következők szerint tanultak:
Hétfő |
Kedd |
Szerda |
Csütörtök |
Péntek |
Szombat |
magyar |
magyar ny. |
számtan |
testnevelés |
vegytan |
magyar |
számtan |
mértan |
történelem |
magyar |
alkotmánytan |
számtan |
fizika |
magyar |
magyar |
számtan |
mértan |
egészségtan |
vegytan |
testnevelés |
alkotmánytan |
fizika |
magyar ny. |
ének |
egészségtan |
vegytan |
egészségtan |
történelem |
történelem |
történelem |
Egy tanévvel korábban, a 2.-4. osztályban, amelyben déli 1 órakor kezdődött, és délután, 5óra 50-ig tartott a tanítás, így alakult az órarend. Az 1952-es évben került felújításra és kibővítésre a karátföldi iskola épülete. Az erről szóló emléktábla ma is olvasható az épület falán.
1955/56-ban a következő tanítási rend volt érvényben, falunkban:
Az emeletes iskolában tanult délelőtt az 1.-3. osztály, délután, a 2.-4. osztály. A karátföldi iskolában pedig, délelőtt a felsősök, az 1.-3. és a 2.-4. osztály pedig, délután. Ez a rend kisebb változtatásokkal hosszú ideig fennmaradt. Ekkor az iskolába összesen 248 tanulója volt. „Az 1961/62-es tanévben… a sárfimizdói felső tagozatosok is Gersekarátra járnak iskolába… Esti tagozaton, a VIII. osztályban 11 felnőtt tanult.”[40]1963/64-es tanévben már két esti tagozatos osztályt indítottak, 29 fővel. 1964-ben mindkét iskolaépületet felújították. Karátföldön ekkor épült egy új melléképület. Gersén szolgálati férőhelyet alakítottak ki az emeleten. Egy évvel később kisegítő osztályt kellett indítani, 1-2-3 osztályos tanulókat összevonva. Ez volt az „Alapismeret I.” tanfolyam. Az 1966/67-es tanévben 7 tanító végzettségű és 5 képesítés nélküli[41]nevelő tanított iskolánkban. Ebben az évben tanulóink tűzoltóversenyen képviselték községünket. 1968-ban iskolánknak 249 diákja volt, akit 11 nevelő tanított, öt osztályteremben.[42]
Az oktatásügy is – 1969-től - a körmendi, előtte a vasvári, járási tanácstól függött. A tanítás ekkor két iskolaépületben folyt. A mai Polgármesteri Hivatal épülete volt a korábbi emeletes iskola, a későbbi, PÓKER Jeans épülete volt a négy tantermes karátföldi iskola. Szüleitek ma is így emlegetik, sőt a Volán buszmenetrendjében is így szerepelt egy ideig: Gersekarát - Karátföldi iskola megálló. 1970/71-es tanévben megszűnt a kisegítő osztály. Egy esztendővel később „a sárfimizdói tagiskola elnéptelenedett. A hét tanköteles, sárfimizdói alsó tagozatos Gersekarátra járt iskolába.”[43]1972/73-ban komoly, 30ezer forintos fejlesztésre került sor. Filmvetítő berendezést és kémiai egységcsomagokat vásárolt az iskola. Ekkor született terv, amely szerint: „1976-ig épüljön fel egy 4 tantermes iskola, tornateremmel, előadóteremmel, politechnikai műhellyel”[44]1974. szeptember 1.-ével komoly változásokra került sor. Telekesen megszűnt a nyolcosztályos iskola. Minden telekesi felsős Gersekarátra kezdett járni. (Az alsó tagozatos iskola 2006-ban szűnt meg Telekesen.) 1975-ben a községi II. számú könyvtár az iskolából a szemben lévő épületbe költözött.
Az emeletes iskola, mint neve is mutatja, és a képen is látható, emeletes volt.
Mellette állt a régi épület is. Itt, ezek voltak az 1943-as állapotok a régi iskolaépületben: "Az iskola udvara olyan kicsi, hogy ott a gyerekek a legszükségesebb testmozgást sem tudják elvégezni... Majd Gerse jegyzője, 1947-ben írt ugyanerről. Így : „Az elemi népiskola annyira elhanyagolt állapotban van, hogy már a padlózata is megsemmisült és a gyenge, vézna gyermek a poros, egészségtelen, nedves tanteremben tanulja az a.b.c.-t., Az Államépítészeti Hivatal már évekkel ezelőtt használhatatlannak nyilvánította ezt az épületet és lebontása csak a háborús helyzet miatt maradt el.”[45] 1943-ban így gondolták megoldani a dolgot: „a mostani épülettől északra, annak közvetlen szomszédságában fekvő, községi tulajdont képező 242.hrszámú, 180 öl területű szántón, az északi mesgyén építi meg az új épületet oly módon, hogy a tanítói lakást az utcafrontra, a tantermet pedig, az udvarra, déli fekvéssel helyezi." - ahogy ezt a Gersei Képviselőtestület jegyzőkönyvében áll.[46]
De nézzük az emeletes iskolát! Ha bementünk a kopott zöld tégla és drótfonat kerítés kapuján, zárt udvarra jutottunk. A kis kapuval szemben volt egy régi garázs és tüzelőtároló. Itt tartották a fát és a brikettet. (A brikett: szénporból kátránnyal összepréselt, tojás alakú szénpótlék volt.) Ha balra fordultunk, akkor ez az épület folytatódott. Az udvari árnyékszékek / fiú, lány, tanári, / mellett egy kisebb tüzelőtároló állt az emeleti tanítólakásban lakó rendelkezésére. Ez a tanító a 70-es években Horváth László tanító volt. Ha még egyszer, balra fordultunk, akkor ott álltunk a gersei iskola bejárata előtt Halványzöldre fakult kétszárnyú ajtó vezetett az épület emeleti részébe. Mellette – jobbról -egy ugyanolyan ajtó nyílt. A baloldali ajtón, ha bementünk, tágas lépcsőházba értünk. A fal, úgy másfél méter magasságig zöld olajfestékkel volt lefestve. A lépcső a lépcsőház bal oldalán indult felfelé. Elérve a falat megtört, majd egy pihenő után, ellenkező irányban érte el az emeletet. Itt, egyből balra volt egy újabb ajtó, szemben pedig, még egy. A bal ajtó vezetett az egyetlen tanterembe. Ez a lépcsőház és a folyosó kivételével végigérte az emeletet. Az osztályterem nagy volt. Ha beléptünk az osztályba, balról a fal mellett szekrények álltak.
Előttük három sorban régi típusú padok. Velük szemben, a fali tábla előtt, állt a tanári asztal. Szép, világos volt az osztály, hiszen öt nagy ablaka volt. A tanári asztaltól jobbra állt a hatalmas, kétaknás cserépkályha. A kályha és a bejárati ajtó között, a falon faliújság árválkodott. Félig az ajtó mögött lavór és kézmosó tartály volt.
Visszalépve a szürke kőlapos folyosóra, a tanítói lakás előtt találtuk magunkat. Itt egy kicsi szoba és egy még annál is kisebb kamra, mosdó fért el.
Az előbb leírt iskolában és a karátföldi iskolában folyt a tanítás addig, amíg megépült a ma is használt iskolaépület.
Most,
nézzük az iskolát. Akik ma járnak az 1986. szeptember 2-án átadott új iskolába,
nem tudják elképzelni, milyen is volt a karátföldi iskola. Szóval: Egy zöld
vaskerítés választotta el az utcától. A keskeny betonjárdán jobbra fordulva
elsétáltunk a nevelői szoba két ablaka előtt, két lépcsőn már a bádogtetővel
védett bejárati ajtóhoz juthattunk. Ha bementünk, egy kis folyosóra jutottunk,
amely az utolsó években faburkolattal volt ellátva, öt további ajtó közül
választhattunk. A bejárattól jobbra volt a nevelői ajtaja, szemben egy, két
méterrel odébb egy másik osztály ajtaja. (1976-ban az előbbi az 5. a második a
8. osztály terme volt.) Balra a folyosó végén a szertár ajtaja látszott. Még
balra pedig, a "kisiroda" - az igazgatói - volt. A szertárból lehetett felmenni
a padlásra. Ha nem mentél be az épületbe, akkor a hosszúkás, poros udvaron
mehettél keresztül. Itt járda vezetett a hátsó épületrészbe, illetve az
árnyékszéknek nevezett budihoz, meg az a mögötte lévő, testnevelés szertárhoz
illetve a tüzelőtárolóhoz. A budival szemben egy beton szeméttároló volt. A
szeméttároló előtt homokgödör, a magas- és a távolugráshoz. Az udvar
folytatásában, egy drótkerítésen túl, ahová kis kapu vezetett, földes sportpálya
volt, annak végén az iskola gyümölcsöse. A hátsó épületrészbe a három lépcsőn
felmenve egy üveges verandára értünk, melyet 3 oszlop díszített. (Két egész és
két fél.) A bejárati ajtóval szemben, volt az egyik osztály, - az akkori 6.,
attól balra a másik, az akkori 7. osztály bejárata. A 6. osztály volt a
napközis terem is.
A két osztályt csupán deszkából készült, halványzöld spanyolfal választotta el egymástól. Ezen a falon volt a 6. osztály táblája, a címer. Amikor a 7. osztályban testnevelés óra volt - bár ritkán - de előfordult, hogy egy erősebb labda a felelő, vagy az órát tartó nevelő nyakába hozta az egész berendezést, történelem és földrajz órán mindez térképpel volt súlyosbítva. A termek berendezése nem volt túl korszerű, de az összecsavarozott padok, közepükön a tintatartó helyére vágott lyukakkal megfeleltek az akkori átlagnak. A fűtést nagy samottbélésű vaskályhákkal oldották meg. Előttük ronda drótháló és bádog parázsfogó. A 7. osztály kivételével - amely a tornaszoba volt - minden teremben szekrények álltak, szemléltető eszközökkel. A 6.-ban a biológia és a napközi eszközei, valamint egy tömör ajtajú szekrényben a napközi edényei és evőeszközei voltak berakva. Az 5. osztály hátsó falánál állt négy szekrény s abban az iskolai könyvtár. A 8. osztály hátsó frontját fizika eszközök zárták. Minden osztályban faliújság lógott a falon és az úttörőőrsök zászlói is kinn voltak. A folyosón egy nagyobb faliújság és 1977-től egy nagyméretű, bekeretezett Rákóczi kép, valamint régi tablók közül néhány volt látható. A szertárba vezető ajtó két oldalán két szekrény foglalta a helyet.
A "kisiroda" valóban kicsi volt. Két egymással szembe fordított íróasztal székkel fért el benne, és egy apró dohányzóasztal két fotellel. Ide kötötték be 1978-ban a község 11-es számú telefonját. Az ajtóval szemközti falban, egy befalazott ajtó tokjában kialakítva "működött" a fontosabb iratokat tartalmazó szekrény.
A nevelői szoba nagyobb volt. A kötelező szekrényeken kívül két asztal és vagy tíz szék, meg egy kis NDK[48]kályha állt benne. Az egyik ablak alatt a beépített polcon egy nagyméretű merülő forraló lapult. Ezzel lehetett vödörben meleg vizet előállítani a felmosáshoz. Egyébként az épületben, akkor (1976-ban,) még, nem volt vezetékes víz.
Maga az iskola a karátföldi Dózsa utca 94-es száma alatti ház volt. Fekvése tökéletes. Előtte az 1910-ben fúrt közkút. Szemben volt a buszmegálló, ahová reggel érkeztek a telekesi és a sárfimizdói, halastói gyerekek. A telek végén húzódott a Csonka-domb. Ide fel lehetett menni rajz órán csakúgy, mint télen, a testnevelésen, szánkózni. Az odáig vezető utacska mentén sok almafa állt. Ez maradt a régi tanítói „birtok”-ból.
Az iskola a kor színvonalának megfelelő felszereléssel rendelkezett. Volt diavetítő, tv, rádió, szalagos és kazettás magnetofon, epidiaszkóp (tükrös, kép és diapozitív és diafilm kivetítő), kontúrtérképek, fali táblák. Az iskola mögött pedig, a gyakorlati foglalkozás – a mai technika akkori változata – tanításához gyakorló kert helyezkedett el. Leveleztünk gyerekekkel a Szovjetunióból orosz nyelven. A kapott ajándékokból időnként kiállítást rendeztünk. Hosszú éveken keresztül visszatérő program volt ősszel a helyi, „Petőfi” Termelőszövetkezetben végzett betakarítási munka. Ilyenkor a 7. és a 8. osztály (korábban az 5. és a 6. is.) kivonult a gyümölcsösbe és körtét, almát szedett esetleg kukoricát tört vagy cukorrépát csírázott. Az itt keresett pénzt aztán vagy kiosztották, vagy betették az osztály kirándulási pénzébe. 1975-ben felborzolta a kedélyeket az iskolában kitört sárgaság-járvány. Jó mulatság volt minden év kezdetén a farsangi karnevál. Itt ötletes jelmezek mutatták a gyerekek és szüleik ügyességét és a ’60-as évektől az éppen aktuális tv-sorozatot, filmsikert vagy könnyűzenei együttest is. (Emlékszik még valaki Sandokanra, vagy a Rednexre?)
Többször szóba került a karátföldi épület kibővítése 8 osztályteremre és tornaterem kialakítása is. Ehelyett, a 80-as években egy új iskolaépület megépítése került napirendre, Gersén, a Honvéd utcában, a sportpálya tőszomszédságában. És lőn!
1986. szeptember 2-án újabb változás állt be.
Szabó László, ezen a napon, ünnepélyesen átadta az új általános iskola épületének első ütemét. Ekkor még, átmeneti jelleggel, a hét teremben tanult a nyolc tanulócsoport. A 8. osztálynak nem volt saját terme. Ők mindig ott tanultak, ahol testnevelés óra volt.
A testnevelés órák vagy a pályán vagy a művelődési ház nagytermében zajlottak. A technika műhely a régi, emeletes iskolában volt. Ennek emlékére, az 1987-es ballagáson, a búcsúzó nyolcadikosok, útjukba ejtették az emeletes iskolát is, ezzel méltóképp búcsúztak el e régi iskolától. Érdekes megoldás volt és egyedi, mert többet, ilyen jellegű ballagásra nem volt példa. A következő évben megépült a második ütem és ezzel elkészült az új épület. Ezzel persze nincs vége a történetnek. Megoldásához közeledett a Karátföldön hiányolt és itt, Gersén sem megoldott kérdés is. Egy tornacsarnok építése kezdődött meg.
Nagy alapterületű, kézilabda mérkőzések megtartására is alkalmas, kétoldalt lelátóval ellátott csarnokot adtak át 1994 októberében, a Megyei Ifjúsági Nap keretében. Persze, a fejlődés nem állt meg.
A kilencvenes évek közepétől egyre nagyobb hangsúlyt kapott a számítástechnikai ismeretek oktatása. Akkor nagyon korszerű- de ma már nevetségesnek tűnő- teljesítményű gépekkel kezdődött munka. Az első gépeink még Commodore 64-ek voltak. A folyamatos fejlesztéssel sikerült olyan szintű képzést adni, amivel tanulóink megállják a helyüket a középiskolákban is. Néhány év múlva, a „Sulinet” program keretében, iskolánkat is bekapcsolták az internet hálózatába. Ugyanígy, a 90-es évektől az orosz helyett, a németet kezdték tanulni diákjaink.
Több nekifutás után beindult a „Sulisok(k)” című diáklap. Ezt megelőzően létezett még a „GÁRDISTA” illetve ennek megszűnése után az „ÚTTÖRŐ” című, mely inkább a helyi illetve környékbeli úttörő és ifjúsági mozgalmi eseményekről számolt be. 1990-ben iskolánk tanulóiból álló csoport kerékpározta végig a Rába folyót a stájerországi forrásától, a győri torkolatáig. Táborok szerveződtek a Bakonyba, Bogácsra, Bükkösdre és a Dunakanyarba.
Szakköreink között bárki találhat kedvére valót. Rendszeresen vesznek részt természetbarátaink és vöröskereszteseink a különféle versenyeken. 1994. március 1.-én Bodnár Erika a belügyminiszter jutalmát vehette át, a polgári védelemről írt fogalmazásával. 1. lett a sok pályázó közül. Művét Csermák János színművész mondta, a minisztériumban tartott ünnepségen. A pv-csapat néhány szám erejéig újságot jelentetett meg, az „Óvakond”-ot. Hagyománnyá vált, a minden év januárjában megrendezett „Kölyök Kupa” labdarúgó torna megrendezése csakúgy, mint a Költészet Napja környékén, a körzet iskolásainak megrendezett helyesírási verseny.
2006/2007-es tanévtől az időközben megszűnt, telekesi iskola minden tanulója Gersekarátra kezdett járni. Újabb számítógépekkel bővült a számítástechnika terem felszerelése. Az iskola fenntartói közé lépett Halastó és Döbörhegy is. Ebben a tanévben iskolánk kórusa először vett részt a körmendi diák zenei versenyen.
Hogy iskolánkkal mi lesz, az a fenntartó települések akaratától, a jelenleg csökkenő, gyermeklétszámtól, valamint gyakran változó, állami szabályozástól függ.
Az iskolák államosításával bevonult az iskola falai közé az, 1946. június 2-án alakult, úttörőmozgalom[49]. 1948-tól vannak adatok úttörőcsapat működésére. Ez a működés teljesen ráépült az iskolák szerkezetére. A csapat létszáma állandóan változott az évek folyamán. De, lássuk, milyen volt egy átlagos úttörőcsapat felépítése: A csapat rajokból, a rajok őrsökből álltak.
Eddig
jó, csakhogy a rajok az iskola osztályai szerint szerveződtek, élükön az
osztályfőnök állt, mint rajvezető. Alapvetően rajtuk múlt, hogy az őrsök, ahol a
legtöbb feladatot megoldották, milyen alapon szerveződnek. Általában vagy
rábízta a gyerekekre – s ez volt a jobbik eset – vagy az osztályban elfoglalt
hely alapján kialakítottak az ”ablak felőli” padsorból egy őrsöt, és az „ajtó
felőli”-ből egy másikat. Esetleg a fiúk egyet a lányok egy másikat. Az őrsök
élén saját korosztályú, a kisdobosoknál[50],
felső tagozatos úttörő volt az őrsvezető. Még volt egy alapvető probléma.
Papíron az úttörő illetve 10 éves korig a kisdobos tagság önkéntes volt, de
nagyon ritka volt, hogy valaki nem lett a Magyar Úttörők Szövetségének tagja. Az
önkéntesség ez a hiánya volt az, ami hosszú távon szétzüllesztette ezt a
szervezetet is.
Minden mozgalmi évben /Ami megegyezett a tanévekkel./ volt kiemelt feladat vagy kerek évforduló, ami köré szerveződött a munka.
1957. június 27-én állították ki az újjászervezett úttörőcsapat működési Engedélyét. Ennek alapján kapta a csapat az 1746-os számot. A csapat úttörői rendszeresen részt vettek a különféle szintű szaktárgyi versenyeket, túrákon, táborokon. A 60-as évek közepén komoly szerepet vállaltak a „Házról-házra” mozgalomban, ahol olvasnivalóval látták el a könyvtárba eljárni nem tudó időseket. Részt vettek a Művelődési Ház környékének parkosításában. 1964-ben tábort szerveztek. Gyakran szerepeltek az állami és mozgalmi ünnepségeken. 1972 nyarán 13 úttörőnk táborozott az, azóta legendássá vált apátistvánfalvi táborban. 1975-ben önálló csapattábor került megszervezésre ugyanitt.
1979-től, a Túrázók végigbiciklizték egész Vas megyét és a szomszédos zalai tájakat is. 1981-ben országos turisztikai táborban vettek részt Kiliántelepen. Ezt a rendszert, ami egyébként jól működtethető volt, de nem működött jól, akartuk átalakítani. Ekkor már harmadik éve voltam a gersekaráti 1746. számú II. Rákóczi Ferenc úttörőcsapat csapatvezetője. A változtatás alapjául az szolgált, hogy a gyerekek hadd válasszák meg önként:
1. Akarnak-e úttörők lenni? 2. Milyen közösségben óhajtanak dolgozni?
Három ilyen csoport is működött már korábban, az iskolában és a csapatban. Az időrendben első, a már említett, TÚRÁZÓK csoportja 1979-től, a sárfimizdói területi őrs 1981 óta, és az 1982-ben útjára indított munkásőr-ÚG csoport. Így volt példa arra, amit akartunk. Ne kötődjenek a gyerekek csak az osztályukhoz, legyen több osztály tanulóiból több vegyes életkorú közösség, ennek a közösségnek legyen sajátos, csak rá jellemző tevékenységi köre. Azzal, hogy elválasztottuk a rajokat az osztályoktól, elválasztottuk az osztályfőnököktől is. Ettől kezdve nem volt szükségszerű, hogy az osztályfőnök rajvezető is legyen. Önként jelentkező felnőttekkel oldottuk meg ezeket a feladatokat. Volt iskolánkban olyan munkaformák, amik jól működtek. A szakkörök. (Ráadásul 1974-ben a KISZ[51]-ben volt egy hasonló kísérlet az érdeklődési körök kialakításával, a vertikális felépítéssel és a Kilián - körök[52]kel.)
A rajokat szakrajoknak neveztük el, hiszen több és más feladatuk volt, mint egy hagyományos osztály-rajnak. Alapvetően honvédelmi jellegű szakrajaink alakultak. Volt munkásőr-, közlekedési-, egészségőr- és időnként tűzoltó és honvéd ÚG-alegység, külön szakrajban dolgoztak a bélyeggyűjtők és a kézimunkázók is. A szakrajokat, lehetőség szerint magyar névadóról neveztük el. Így Kossuth Zsuzsa, Kovács Margit, Than Mór neve volt rajzászlóinkon. A nem megszokott felállással csapatunk bekerült az INTERN programba, amely a hagyományostól eltérő szereződések fejlődésével foglalkozott a Szövetségen belül. (Két másik program az EXTERN az iskolai kereteken kívül szerveződött, a MAMMUT pedig az ezer feletti létszámú iskolákban szerveződő csapatokkal foglalkozott.) Ezzel újabb lendületet vett az úttörőélet. Versenyek, vetélkedők, akciók, kiállítások színesítették a munkát. A berhidai, majd a bérbaltavári földrengés után is gyűjtést szerveztünk. A pénz eljuttattuk az adott településre. Minden nyáron táborozásokat szerveztünk. Kialakult egy táborozó csapat a Vadása-tó mentén is, a túrákat sem hagytuk abba. 1985-től ÚG-seink (úttörő gárdistáink) minden általános és szakági szemlén részt vettek. az alábbi eredménnyel:
ÚG |
Téli túra |
Egyéb verseny |
városi |
megyei |
országos |
IG |
Egyéb verseny |
városi |
Megyei |
országos |
1982 |
|
5.hely |
n.k.m.* |
|
|
1982 |
|
|
|
|
1983 |
|
|
1.hely |
|
Részt vett |
1983 |
|
|
|
|
1984 |
|
|
2.hely |
|
|
1984 |
|
|
|
|
1985 |
2.hely |
1.hely |
1.hely |
5.hely |
|
1985 |
|
|
|
|
1986 |
1.hely |
1.hely |
1.hely |
1.hely |
6.hely |
1986 |
|
1.hely |
1.hely |
2.hely |
1987 |
1.hely |
1.hely |
1.hely |
1.hely |
5.hely |
1987 |
1.hely |
1.hely |
4.hely |
|
1988 |
1.hely |
1.hely |
1.hely |
3.hely |
|
1988 |
1.hely |
n.k.m. |
2.hely |
|
1989 |
1.hely |
1.hely |
1.hely |
2.hely |
|
1989 |
1.hely |
1.hely |
3.hely |
|
Azt hiszem, nincs szégyenkezni valónk!
A gárdisták történetéről jóval több adat a Múltnak Kútja sorozat "Mondhatsz bármit..." című részében olvasható!
Nyaranta vendégei voltunk a balatonberényi „Úttörőbarátság” Gyermeküdülőnek. Olyan létszámmal tudtunk részt venni, hogy célszerűen át kellett alakítani a tábor felállását. Altáborokban, egy-egy csapat szervezete a saját programját. Úttőrőink megfordultak Zánkán, Csillebércen, Velemben, Apátistvánfalván, sőt eljutottak néhányan a stájerországi Turnersse-hez, a bulgáriai Kranyevóba, a Mari Köztársaságbeli/Szovjetunió/ Joskar-Olába és a jugoszláv tengerpartra is. A CIMEA évfordulóra több európai úttörőszervezettel levelező kapcsolatba kerültek a pajtások. /Ez volt a gyerekek hivatalos elnevezése, megszólítása az úttörő szövetségben./ Kaptunk leveleket az NSZK-ból, Finnországból, Nyugat-Berlinből, Bulgáriából, Lengyelországból, az NDK-ból, Romániából. Az összegyűjtött anyagokból kiállítást rendeztünk az iskolában.
1984-ben Bajánsenyén rendeztük meg csapatunk 3. önálló táborát. A táborozás ideje alatt eljutottunk Őriszentpéterre, Szalafőre, Kercaszomorra. 1985-ben felvettük a kapcsolatot a békésmegyei Újkígyós úttörőcsapatával. Ettől kezdve több alkalommal táboroztak az újkígyósi gyerekek itt, a mieink pedig „Lenn az Alföld tengersík vidékin…” – ahogy Petőfi írta. Táborozóink eljutottak Gyulára, Szegedre, Békéscsabára, Szabadkígyósra, ők pedig, Szombathelyre, Körmendre, Kőszegre és az Őrségbe.
Elkészült a csapat jelvénye és tábori sapkája. Ez utóbbit viselték táborozóink az újkígyósi táborban, a különféle szemléken is. Csapatunk életéről több cikk jelent meg a „GÁRDISTA” című lapban és a „Pajtásban”, ami akkor a szövetség országosan terjesztett újságja volt.
A ’90-es évek elején még aktív életet élt a kis létszámúvá vált csapat. 1995-ben Csillebércen táboroztunk. Ellátogattunk a Honvéd Dunai Flottilla újpest bázisára is. Nem sokkal ezután a csapat felfüggesztette működését.
A csapattanács korábbi jogosítványainak egy részét is átvéve, a '90-es évek elején alakult meg a diákönkormányzat és az ezt irányító, Diáktanács.
Tagjait az osztályközösségek és egy idő óta a szakkörök is adják. Több próbálkozás volt más diákönkormányzatokkal való kapcsolta kiépítésére. Jártunk Győrváron, Körmenden és tartottunk képzést a D.Ö.K. tagoknak nyáron.
Az elmúlt években több sikeres diáknapot szervezett. De fűződik a nevéhez patakmeder-takarítás, szárazelem-gyűjtés, több sikeres pályázat is. Üzemeltetik az „Abigél-ládát”, amiben összegyűjtik a tanulók kívánságait, ötleteit, véleményét.
Az alábbi dokumentumok a gersei és a karátföldi iskolák működését, akkori problémáit, viszonyait mutatják be.
I. A karátföldi képviselőtestület levele a megyei tanfelügyelőhöz a Karátföldön történő iskola építéséről (1871)
II. A gersei képviselőtestület és iskolaszék közös nyilatkozata, államsegély kérelmezéséhez
(1872)
III. A gersei képviselőtestület alapító levele a községi iskola alapításáról (1873)
IV. A VKM rendelkezése a gersei községi iskola alapfelszerelése ügyében - részlet (1874)
V. Horváth Mihály, gersei tanító díjlevele (1873)
VI. Ágoston József plébános, iskolaszéki elnök levele a Vasvármegyei Tanfelügyelőséghez
(1873)
VII. A „Horvát-ügy” szolgabírói kihallgatási jegyzőkönyve (1874)
VIII. Hajdu Alajos, karátföldi tanító díjlevele (1874)
IX. Birtoklap a gersei községi iskola épületéről
X. Karlovics Mihály, gersei tanító díjlevele (1875)
XI. A gersei községi iskola iskolaszékének kérelme a régi iskolaépület bontáshoz. (187?)
XII. A Gersei Községi iskola vagyontárgyairól (1877)
XIII. Kimutatás a Karátföldi Községi iskolába járó rendes tanonczokról... (1877)
XIV. Vizsgálati jegyzőkönyv Polgár József tanító úr elleni panasz megvizsgálása tárgyában
(1880)
XV. Az iskolakert ügyében írt főtanfelügyelői fogalmazvány (1884.)
XVI. Levél a főszolgabírói Hivatalnak a Szálláshelyről beiratkozni szándékozók ügyében.
(1903)
(Az alábbi dokumentumok szöveghű átiratai az eredeti dokumentumoknak, melyek a Vas Megyei Levéltárban, a Vasvármegye Tanügyi iratok, Gerse,VI.502./b./19,
illetve a Vasvármegye Tanügyi iratok, Karátföld,VI.502./b./27, dobozban találhatók és megfelelő engedélyek birtokában, eredetiben olvashatók. Az előforduló helyesírási hibák
az eredeti szövegben is előfordulnak, melyek oka többnyire az azóta megváltozott helyesírási szabályzat.)
Nagyságos, m. Kir. Tanfelügyelőség!
Az 1868ik 38ik törv. cz. értelmében mind azon Községek
hol a tanonczok száma 30at meghalad Kötelesek is
kolát felállítani. Ezen törvény nyomán mi, alulírott
Vasmegyei, hegyháti járás, Karátföldi birtokosok
kiknek gyermekeik eddig Gersei anyafárabeli rom.
kath. hitfelekezeti iskolába jártak, saját községünkben
egy „községi” iskolát szándékozunk felállítani követ
kező indokoknál fogva:
1ör Községünkben mely 76 házszámból all, találtatik
54 tanköteles gyermek, mely szám az ujonnan felál=
litandó iskolának szükségességét kitünteti.
2or Téli időben, a havazás beáll gyermekeink
néha hétszám nem járhatnak át Gersére iskolába,
mert az utak többnyire horgosokból állván a hava
zás folytán járhatatlanná tétetnek; ez is a’ saját köz
ségünkségünkben létre hozandó iskolának egyik lényeges
oka
3or A’ tanitói lak és iskola helyiségre nézve még a tago=
sitáskor két belső telek és 6. hold külbirtok lett
kihasitva a tanitó számára; minél fogva a beszámí=
tandók beszámításával a tanitó diját a törvény ér=
telmében 300 frtra kiegésziteni megajánljuk.
4er Az iskola épületet illetőleg – egy rendesen elkészített
terv szerint fogunk épiteni; a munkát az 1872ik évi tavasz=
szal megkezdjük, és annak megkezdése előtt az épi=
tési tervet a Nagyságos m. Kir. Tanfelügyelőségnek
jóváhagyás végett felterjesztjük.
midőn
./.
Midőn a felhozott okoknál fogva gyermekeink czél_
szerű nevelés és oktatására irányzott ügyünk párt
fogásra és a kivitelnek elősegítésére a Nagysá=
gos m. Kir. Tanfelügyelőséget alázatosan megkér=
nénk, mély tisztelett maradunk
Nagyságos m. Kir. Tanfelügyelőségnek
Karátföldön 1871ik= évi Sept. 25.
legalázatosabb szolgái
Kukor Ferencz bíró
Gombos Ferencz eskütt
mint Községi megbizottak
Érk: Sept 25 871 2szor Addig is míg a tanítólak
221 sz és az iskola építése nem eszközöl=
371 tetik, nem volna-e lehetséges
a Községben e czélra egy házat
Tisztelt Községi Előljár=
kibérelni az ott a tanítót.
mégóságnak ez évben megválasztani és az Karátföldén oktatást megkezdettni? Ha igen
azon esetben tegyen az iskolaszék
Örömmel értesülte a tisztelt hozzám jelentést, töltse ki az
Község Közösségének abeli dí= ide mellékelt költségvetés 3 pél=
cséretes határozatáról, mely sze= dányát, s küldje be hozzám még
rint megértve a népnevelés e hó végéig azon czélból hogy ha
nagyfontosságú horderejét netán a szükséglendő évi kiadáso=
saját nemes ösztönzésből kat a Község az iskolának szánt
óhajt egy Községi iskolának ingatlan jövedelméből, az 5% isko=
felállítását. la adóból, a tan pénzből fedezninem
Ami engem illett és hivatá= bírná, a költségvetésben kimu=
somnál fogva kötelezve érzem tatandó hiány összegnek az állami
magamat a tisztelt Község pénztárból tandíj utalványoztatá=
Közősségének ebéli nemes elha= sát kieszközölhessem. Szükséges,
tározását minden rendelkezésemre hogy az iskolaszék, költségvetéshez
szolgáló eszközökkel támogatni az illető kir. adóhivatalnak abeli
hogy a czélba vett szándék hiteles bizonyítványát is csatolja
mielőbb tetté érlelődjék. hogy a Község … mennyi egyenes
Fölhívom ennél fogva a tisz= adó fizet éevenkint.
telt Községi Előljáróságot válasz= 3szor Mihelyt az épületi tervrajz
tassa meg az iskola
és eskettesse meg és a hozzá való költségvetéselkászit=
az iskolaszéket s ennek megtör= tetik azt jóváhagyás végett terjessze
ténte után közöljék velem az isko= be hivatalomhoz,
laszék tagjainak névsorát 4. Az iskolai alapnak szántingatlan
birtokot irassa át a telekkönyvi hivatal=
./. nál a „Karátföldi Község Iskola” nevére
és az erről szóló végzést, annak idején
szinte küldjék be hozzám.
71 9 apr
Nyilatkozat
Alábbírt Gerse községbeli elöljárók, s iskola széki tagok
az összes lakosság nevében ezennel lelkiismere-
tesen kinyilatkoztatjuk, hogy szük anyagi
körülményeink miatt az építendő gersei
községi iskola építkezési költségeihez sem
készpénzben sem pedig anyagokban a legjobb
akarat mellett sem járulhatunk semmivel
is; de a legnagyobb készséggel és szívességgel
fogjuk az építkezésnél a kezi és vonónapszá-
mokat teljesíteni. – Mivel pedig községünk-
ben csak egy kut van, - az is tőlünk távol –
a így a vízhiány felette nagy: czélszerünek
találnók a gyermekekre nézve is a m. kir.
Közoktatási Kormánynak kegyelmes segélye-
zésével az iskola épület közelében egyet csi-
nálni azon megjegyzésekkel , hogy szintén min-
den ide vonatkozó kézi és vonónapszámo-
kat is a község fog teljesíteni. –
Ez esetben tehát az építkezéssel együtt 4724 fr
42 kr államsegélyre volna szükségünk.
Ha azonban az utóbbi kérelmünkre a m. kir.
Közoktatási Kormánytól segélyt nem nyer-
hetünk, ugy a tervrajz és a költség vetés szerint
az építkezésre 4225 fr42 kr államsegélyre leend
szükség.
Kelt Gersén, October 16án 1872
Ágoston József elnök
Török Imre x névi. Hochholzer
Czövek Imre
Hideg József
Tubol György
Alapító levél
Melynél fogva Gerse község közössége
ugy is mint része is a Katholikus felekezetnek ezennel
elkötelezi magát hogy a gersei római katholikus
népiskola tulajdonához tartozó 1128 ől térfogatú
beltelket az ujonnan építendő községi iskolaház
telkéül iskolakerttül valamint a közös erdőben
fél urbéri telek után járó legelő illetményt
a gersei Községi iskola tulajdonába átengedi és
telekkönyvileg is átiratja, de csak is azon
záradékkal, hogy e vagyon a többi iskolava
gyontól különitve kezeltessék és hogy azon esetre
ha valamikor a gersei községi iskola meg
szünnék felekezeti jelleggel nem biró Községi
tanintézet lenni a helyére ismét hitfelekezeti
iskola állíttassék, mind e vagyon a gersei ró
mai katholikus hitfelekezet tulaljdonához szállyon
vissza.
Gersén, 1873ik évi Ápril 6án.
Ágoston József k. képviselő Mizda János isk.sz. tag
iskola széki elnök Tubol György k képviselő
Májer István k képviselő
……. József isk. sz.tag
x Takács György k. képviselő
x Herczeg János k. képviselő
Vallás és Közoktatási
Magyar Kir. Minister
(szárazbélyegzővel nyomott fejléc)
21.861.sz
Folyó évi August hó 8.án gb5. sz: a: kelt felterjesztésével bemutatott ger=
sei község iskolaszék megválasztásról szóló j-könyvet midőn
tudomásul veszem, egyúttal a felől is értesítem, hogy az egyetemi
nyomda igazgatóságát a gersei község iskola részére egyide=
jüleg utasítottam, Gönczy-féle fali olvasó táblát, Gönczy-féle
irásbeli nem különben nyomtatott mozgatható betük, Magyaror=
szág és Europa fali térképét, Rasch természetrajzi és Bopp termé=
szattani ábráit (ha e két természettantárgyak magyarul meg=
jelennek) számoló gépet és egy 8” átmérőjű délkör nélküli föld=
gömböt a hozzátartozó földgömb ismertetésével, mulasztási
és nyilván tartási naplóból 2-2 konczot, Rasch természetrajzi
és Bopp természettani tábláik szerint melyek jelenleg csak német
példányban vannak, akkor midőn magyarul ismét meg
jelennek kaphatja meg.
A tanszerek átvételéről szóló leltárelismervény
mely az iskolaszék elnökével saját kezü aláírásával
Nagyságos Szelestei László kir: tanácsos Urnak. Vas megye
tanfelügyelőjének
٪
...
Tanítói díjlevél
Gerse község közös iskolaszékének T. Lábon Im
re megyei iskola tanács tag elnöklete alatt
f. 1873. évi September hó 18-án tartott ülésen
a tanító választás 1868.évi 38. töc. szabály
zata szerint meg ejtvén, ez alkalommal ön
Horváth Mihály jelenleg Alsó telekesi taní
tó úr, az iskolaszék által gersei közös iskola
tanítóvá meg választatott és elnök által ki
neveztetett.
Ezen tanítói állomás mely f. évi 1873.évi October
1-én lesz elfoglalandó, tisztességes lakás,
¼ hold kerten kívül 300 frt. évi fizetéssel
van rend szeresítve.
Ezen kívül iskola fűtésre 2 öl fa a 10 frt= - 20frt
Iskola szolga bérczím alatt - - - 50 „
A rendes 300 frt fizetésből az 1868. évi 38. töc.
145.§ sa értelmében az országos tanító segélyezési
pénztár részére 2% levonatik.
Kelt Gerse Község Közös iskolaszékének 1873. évi September 18-án tartott ülésén.
Lábon Imre Ágoston József elnök
kiküldött megyei Mizda János
iskolatanácstag Czövek Imre
Tekintetes Kir. Tanfelügyelőség!
A magyar Kir. Vallás és Közoktatási ministerium által a gersei közsé
gi iskolának adományozott taneszközök leltárát az ujjonnan
küldöttek beleigtatásával kiegészitve ezennel tisztelettel
felküldeni van szerencsém; - egyuttal Horváth Mihály je
lenlegi gersei tanitónak időközben a Nagy Kanizsai fő
gymnasium igazgatóságától megszerzett Képezdei oklevelét
is azon észrevétellel: hogy ez bizony a Tek. Tanfelügyelőséghez fel
küldött apokrif másolattól vajmi nagyon eltér, itt is kibujt a
szeg a zsákból; - s ezen tény azon meggyőződésre vezet minden
esetre : hogy az eredeti nem a papok kezei között veszett el
mint ő a Magas Kir. Ministeriumhoz tett felterjesztésében
irá, hanem maga sikkasztott el a silány eredetit és állitott
Ki saját kezüleg egy kitünő másolatot magának. –
Végleges kinevezéséhez nem sok reményt kötök: itt is
tellyesülni látszik egy régi magyar közmondás: „K.…ból nem
lesz szalonna. . csak hogy alkalmatosabb egy ének hijában
kénytelenek vagyunk illyenekkel is megelégedni, s sajnos
hogy még illy „nos numero sumus” egyének is válogathat
nak a jobb jobb állomásokban! Ugy értem Horváth Mi-
hály tanitó Urról, hogy más gerséről is, - hol a fegyelem és
rend neki nem ízlik – olyan helyre indul: hol a kötelesség tell
jesités csak mellékes dolga leend.
Tisztelettel vagyok
A Tekintetes Tanfelügyelőségnek
…. szolgája
Gerse 1873 Ágoston József plébános
December 6=
Jegyzőkönyv
mely a Vasvári Szbíróság részéről a Vasmegyei Kir.
Tanfelügyelőségnek Mart hó 10én 245 sz. a kelt
keresése folytán Horváth Mihály gersei
közs. tanító kihallgatása alkalmával
Mart hó 12én Vasvárott felvétetett
Jelenlevő
az alulirottak
Horváth Mihály gersei tanító megidézés folytán
megjelenik, mindenekelőtt az iránt kérdeztetett
fel, miszerint az üresedésben volt gersei tanitó
állomás betöltése alkalmával folyamodványa
mellé becsatolt saját kezüleg írt másolati bizo-
nyítványt – miután, mint mondá, az ere-
deti tanító képesítési bizonyitványa 864.évi
Mart 9én mindőn Telekesre tanitónak megvá-
lasztatott, beadta s elveszett – miről másol-
ta le, erre nézve kijelenti, hogy Telekesre lett
Költözködése előtt Orosztomban és Böröndön
léven, az eredeti tanitó képesítési bizonyítvá-
nyát lemásolta mely másolatot rongyosan
a mai napig bírja és igy az eredetinek hiányá-
ban keze között levő másolatról másolta le
ezen itt felmutatott s általa irt másolatot
a gersei tanitói állomás elnyerése végett.
A kezei között lévő rongyos másolat állítása szerint
az eredetivel szórol szóra megegyezik, arról hiven iratott
le s igy a most felmutatott s az iratok közt fekvő máso-
lat is hiven van leírva. Az elveszett bizonyitványról
meghozatott hiteles másolatot csak annnyiban te-
kinti igaznak és hitelesnek, amennyiben hiteles
alakban van kiadva, mert ugymond az ő eredeti
bizonyitványaban a tantárgyakbóli „Kalkulus”
csak ugyan ezen saját kezüleg írt bizonyitvány tanú-
sitása szerint volt bevezetve, azért a kiadott hi
teles másolatot hitelesnek elnemfogadhatja és
hibácskának nevezi, amennyiben az eredeti bizonyit
ványában nem „Nothlehrer” – hanem mint képzett
tanitó volt Kitüntetve, s nem emlékszik, hogy eredeti
bizonyitványában „ungenügend minden genü
gend” lett volna. Végre kijelenti, hogy miután
Telekesről a rossz és silány tanitói fizetés miatt
menekülni óhajtván eredeti bizonyitvány hiá-
nyában, hogy meg választása biztos
legyen hely nélkül nemaradjon, azért állitott
ki megválaszthatás reményében egy alkalmas
bizonyitványt, hogy azzal megválasztását
elérhesse, mely cselekvényel a választásrajo-
gosittatottakat mint egy félre akarta vezetni,
de elég megdöbbenést okozott az midőn
a hiteles másolat kezei közé jutott, s az ál
tala bemutatott másolattól egészen elütő
leg nyilvánosságra került.
Ezután a jkönyv felolvastatván aláiratott
és lezáratott.
K.m.f.
Bozzay Gáspár Horváth Mihály sk gersei tanító
szolgabíró
A bélyegző felirata :
VASMEGYE
VASVÁRI JÁRÁS
SZOLGABIRÓI
HIVATAL
___________________________________________________________________________
Díjlevél
Hajdu Alajos Karátföldi Közös iskola tanitó Ur
részére
Karátföld község közös iskolaszékének 1874. Mar-
czius havának 19dikén tett, Lábos Imre vasmegyei iskola-
tanácsos elnöklete alatt megtartott ülésében a tanító-
választás az 1868 dik évi 83.tcz. szabályzata szerént
megejtvén, ez alkalommal Hajdu Alajos tanító ur
Karátföld községközös iskolai tanitójává az iskolaszék
által általános szótöbbséggel megválasztatott és elnök
által kineveztetett.
Ezen tanitói állomás, mely 1874. év marczius 20án
betöltendő, tisztes lakás, és ¼ holdnyi kertilletéken
kívül a következő évi fizetéssel van rendszeresítve:
1. Telekkönyvileg az iskola birtokául bekebelezett
8 hold szántóföld terménybeli haszonélvezete
melynek évenkénti becsértéke holdonként
10 frtal ------------------------------------------------------------ 80 ft
2or Minden marhával bíró lakostól
¼ mérő tiszta buza és ¼ mérő tiszta
rozs s 5 kr. lélekpénz; - házzal nem biró
lakostól 10 kr. ; mely illetménye-
ket az iskolaszék beszedvén a tani-
tónak átszolgáltatja. _ Ezeknek átla-
gosan fölvett évenkinti becsértéke 103 ft
3or Nyolcz szekér tűzifa a tanitó saját
használatára ------------------------------------------------------ 24 ft
4er Tandíj minden tanköteles gyermek
után 1 frtjával ---------------------------------------------------- 60 ft
5ör Az iskolaszéktől készpénzben évenkint -- 33 ft
Összesen: 300 ft
٪
Ezen kívül az 1 szám alatt kitett 8 hold
földet évenkint 3szor megszántani és a ta-
nitó jövedelem adóját fizetni a község
tartozik, és iskolaszolga bér czím alatt --------------------- 50 ft
A rendszeresített 300 ft évi fizetésből az
1868 dik évi 83.tcz. 143.§-a értelmében az orszá-
gos tanítósegélyezési pénztár számára éven-
kint 2 százalék azaz 6 ft levonandó és a me-
gyei tanfelügyelőségnek beküldendő.
Kelt Karátföld község közös iskolaszékének 1874.
év marczius 19diként tartott üléséből.
Lábos Imre Gombos Ferenc iskola szék
elnök elnök
Kenesey Ferencz
Gombos Mihály
Vaspöri György
Hivatalos használatra
A. Birtokállítási lap
54. Gerse
+ Iskolabirtok
Rsz.: Hrz:Sz: hold öl
1. 820. Házhely a Beltelekben . . . . . . – 142 ½
B. Tulajdoni lap
Érk 1875 évi junius 2-án Rtszám 498.9,
Gersén, 1875 évi Martius30án létrejött és
vasmegye bizottságának 1875 april 5én s foly
tatva tartott közgyölésesben 3098/1875 sz:al:
jováhagyott ajándékozási szerződés alapján
tekintettel a becsatolt vázlatrajzra Gerse
Község utcza térségéböl a 23 és 25 helysz: sz:
birtokok szomszédságában kihasitott
és a hívott térrajzon 23/a számmal jelelt
142 ½ öl terület 820 helysz: sz: alatt itt fel
vétetett és erre a tulajdonjog
1. Gerse község iskola javára bekeb
leztetik
Összehasonlítván a hivatalos eredetivel
megegyez s azon megjegyzéssel hitelesitte
tik, miszerint ezen birtokot mai napig
nyílvánkönyvi adóiság nem terheli.
Kir. telekkönyvi hivatal Szombathelyen 1800
December (7) hetedikén.
Gosztonyi János
Egyeztette Fábiánics
Kir. telekkönyvi
hiv. vezető
Tanittói díjlevél!
Vasvármegyei Gerse községben fennálló községi népiskolához alkalmazott
rendes tanittói Karlovics Mihály úr a gyerekek oktatásában
s nevelésében s általában tanittói tisztjében az 1868.éviXXVIII.törv. czik
s ennek alapján kiadott minist. utasittások s az iskolai hatóságok.
rendeletei szerint a népművelés feladatának megfelelően eljárni tartozik.
./. Nevezett tanittó javadalmazásul a népokt. törvény értelmében
következő évi járadékok és illetmények vannak meg állapitva
1. Szabad lakás és 1 hold haszonélvezete természetben.
2. Kész pénzben a közs. iskolapénztárából negyedévi részletekben 300 frt
3. Iskolaszolga bére fejében - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 50 frt
4. Irószerekre szaklapokar (elszámolás terhe alatt) évenkint. 20 frt
5. A tanszoba füttésére a szükséges 2 öl fa felaprózva helybe szállíttatik
A 300 forintnyi tanittói fizetés 2%ka az országos tanittói se
gély alapba beszolgáltatandó évente kszer
Ezen tanittói állomás 28. __________hó ______ig elfoglalandó.
és csak rendesidőben történt megelőző félévi felmondás után az
iskola széktől nyerendő felmentési okmány szerint hagyható el.
Kelt Gersén Febru_hó 4. 1875.
Ágoston József isk. sz. elnök
Tubol György is..ok
Déri József is.i tag
Mizda Lajos iskola tag
Májer István isk. tag
Dékány Ferencz isk. szeki.jegyző
Déri János képviselő
x Benkő Kálmán iskolaszéki
x Takács György iskalay
x Benkő János képviselő
x Déri József neveknek írója
Nagyságos kir. tanácsos,
főtanfölügyelő Ur!
Mi, Gersei közs. iskola szék, azért bátorkodunk alázattal
Nagyságodhoz, folyamodványunkat fölterjeszteni. – Mi szerint
Gersén a ujonnan épült iskola és tanítói lak mellett a régi,
rozzant, dülőfélben levő és volt tanítói szalmával födött
lak most is fönn áll; ezen régi épület és az ujj éplületeknek sar..
kaik és csöpögőik össze vannak a helyiségi viszonyok miatt
eresztve. – ezen volt iskolaépületek igen veszedelmesek – mert
is tüzvész támadásával ezen rossz épületek meggyulván az
ujj iskolai lakot még megmenteni igen bajos volna, vagy
lehetetlen. – ezen uj iskolalak azonnal a tüz által a tüz
áldozatává lőn. –
Amely régi iskolaépületek dülőfélben vannak – azisko
lásgyerekekre nézvést igen veszedelmes,- tartaható még
attól is, hogy a testgyakorlótorna készleteknek is itt van föl
állóhelyök igen félős, hogy valamelyik gyerek éppen akkor
találna oda menni testgyakorlatra, mikor dül, ennek további
itt maradása halált is okozhat.
Ezekkövetkeztében, alázatta kérjük Nagyságodat, méltóz-
tasson hivatalos folyamodványunkat igényben venni
és efelett intézkedni. hogy ezen veszéles roskadozó épületek
az ujj iskolalak körébül mielöbb elbontatva elpusztit-
tassék.
A legalázatosbb kérésünket ……..
A Gersei Közs:i iskola vagyontárgyairól felvett leltár. Gersén Augus=
tus hó 2.án 1877.
Folyó szám |
Tárgyak |
A tágydarab száma |
Jegyzések |
1. |
1. számoló fekete tábla |
1. |
|
2. |
Irófali fekete tábla |
2. |
|
3. |
számoló gép |
1 |
|
4. |
Europa tartomány földabrosza |
1. |
|
5. |
Magyar koronabirodalom földabrosza régi |
1. |
|
6. |
Természetrajzi táblák utasítással |
15. |
|
7. |
Természetrajzi táblák utasítással ( Brokk-féle.) |
10. |
|
8. |
Nyomtatásbéli fali ABC |
13. |
|
9. |
Irásbéli fali ABC |
10. |
|
10. |
Nyomtatott mozgatható betük |
83. |
|
11. |
Irásbéli mozgatható betük |
78. |
|
12. |
Magos olmáriom (Szökrény) a mogas kormánytól |
1. |
|
13. |
Előbbeni kisebb kétfelényílló szökrény |
1. |
Ezen tárgyakat a plébánus magához vi= |
14. |
Egy kis fekete asztoly, ülő székkel fenyűfából |
1. |
tette az iskolából. Szinte ezen tárgyakat is, és |
15. |
Fiókos iró asztaly dobogóval a m. kormánytul |
1. |
nincsenek az iskolában. |
16. |
Métter tábla utasítással papérbul |
1. |
|
17. |
Nyelvtani vezérkönyv a nép iskolák számára |
1. |
|
18. |
Olvasókönyv hallasztó fölsőssek számára |
2. |
|
19. |
Métter mértékek esmertetésére (Luczertul) |
1. |
|
20. |
Ministeri tanterv népiskolák számára |
1. |
|
21. |
Hasznos mulattó czímü újság |
15. |
|
22. |
Tornatanittatási vezérkönyv (Szantertul) |
1. |
|
23. |
Földgömb utasittással |
1. |
|
24. |
Könyvek a tanonczok számára |
4. |
|
25. |
Utasitás a polgári és közs: iskolák számára 1876 |
2. |
|
26. |
Tényképek, beszélek (Csigi Gergelytül 1872) |
1. |
|
27. |
Köbmétter négyszögre |
1. |
|
28. |
Vaskila súlymérték |
1. |
|
29. |
Rézböl 10 deka |
1. |
|
30. |
Rézböl 1 deka |
1. |
|
31. |
Rézböl, egy ezred részmétter |
1. |
|
32. |
Folyadékokra bádog litter |
1. |
|
./.
33. |
5. Litter bádogból |
1. |
|
34. |
1. Litter bádogból |
1. |
|
35. |
A közs: iskolás czimerő pecsét nyomódobasszal |
1. |
|
36. |
Hosszúságok mérésére méttermérték fából |
1. |
|
Mindezen tárgyai az iskolának, aluirt 13.14. szám alattiakon kívül az iskolá
ban természetben léteznek.
Kelt mint felül.
Déri József is.sz. elnök Kárlovics Mihály közs. néptanítő
Benkő István is. sz nektag
Déri József névírótta
Czövek István iskola tak
Kimutatás
a karátföldi községi iskolába járó rendes tanonczoktól
követelenő felvételi’- és tandíjának
folyószám |
Az iskolaköteles tanoncz vezeték és keresztneve |
Az iskolaköteles év száma |
A szülő vagy gyám neve és polgári állása |
Az iskolaköteles Által fizetett felvételi díj |
Az iskolaköteles által fizetett tandíj |
Észrevétel |
1. |
Agg János |
9. |
János fldm |
25 |
2 |
|
2. |
Bokor János |
6. |
Imre kovács |
25 |
2 |
|
3. |
Czupi László |
6 |
György földmív. |
25 |
2 |
|
4. |
Csizmazia József |
6 |
Ferencz földmív. |
25 |
2 |
|
5. |
Domján János |
10 |
Jánosnő földmív. |
25 |
2 |
|
6. |
Domján Vendel |
6 |
„ „ „ |
25 |
2 |
|
7. |
Gombos János |
9 |
Miháy földm. |
25 |
2 |
|
8. |
Gombos Frencz |
6 |
Ferencz fölm. |
25 |
2 |
|
9. |
Kenesey Ádám |
11 |
János földmiv |
25 |
2 |
|
10. |
Kenesey Pál |
9 |
„ „ |
25 |
2 |
|
11. |
Kenesey István |
6 |
„ „ |
25 |
2 |
|
12. |
Kocsis József |
7 |
József házas zsellér |
25 |
2 |
|
13. |
Mihók Frencz |
12 |
János takács |
25 |
2 |
|
14. |
Mozsár Pál |
9. |
Ferencz fölm |
25 |
2 |
|
15. |
Nagy Bálind |
10 |
Feerencz földm. |
25 |
2 |
|
16. |
Nagy József |
10 |
János zsellér |
- |
- |
A fizetéstől iskolaszék által felment. |
17. |
Nagy József |
9 |
Ádám földm. |
25 |
2 |
|
18. |
Németh Sándor |
11. |
Konya Ferencz földm. |
25 |
2 |
|
19. |
Rajtosits Bálind |
9. |
Tubol Ferencz földm. |
25 |
2 |
|
20. |
Tahin Mihály |
8 |
János zsellér |
25 |
2 |
|
21. |
Tahin János |
6 |
„ „ „ |
25 |
2 |
|
22. |
Tóth György |
11 |
Ferencz földm. |
|
|
Még nem járt miolta előadás kezdődött. |
23. |
Tóth Antal |
10 |
József földm. |
25 |
2 |
|
24. |
Tóth János |
10 |
József földm. |
25 |
2 |
|
25. |
Tóth Ferencz |
9 |
Ferencz földm. |
25 |
2 |
|
26. |
Török István |
10 |
Bokor Imre kovács |
25 |
2 |
|
27. |
Turi Lászkó |
12 |
Pál füldmiv. |
25 |
2 |
|
28. |
Varga Pál |
10 |
Mihály zsellér |
25 |
2 |
|
29. |
Vaspöri Péter |
11 |
György földmív. |
25 |
2 |
|
30. |
Vaspöri Sándor |
7 |
„ „ „ |
25 |
2 |
|
31. |
Hideg József |
10 |
Ifj. Mozsár János földm. |
25 |
2 |
|
1. |
Agg Julis |
7 |
János fldm |
25 |
2 |
|
2. |
Böhm Juli |
8 |
Sándor üveges |
|
|
Még nem járt |
3. |
Cziráky Rozi |
11 |
György fldm |
25 |
2 |
|
4. |
Cziráky Örzse |
7 |
„ „ |
25 |
2 |
|
5. |
Gombos Örzse |
11 |
Mihály fldm |
25 |
2 |
|
6. |
Gombos Mári |
11 |
Ferencz fldm |
25 |
2 |
|
7. |
Gombos Rozi |
8 |
„ „ |
25 |
2 |
|
8. |
Herczeg Kati |
9 |
Ferencz takács |
25 |
2 |
|
9. |
Herczeg Juli |
7 |
„ „ |
25 |
2 |
|
10. |
Kondor Mári |
10 |
János zsellér |
25 |
2 |
|
11. |
Kondor Juli |
8 |
Ferencznő fldm |
25 |
2 |
|
12. |
Kukor Agnes |
7 |
Ferencz fldm |
25 |
2 |
|
13. |
Kondor Ilka |
6 |
Balázs fldm |
25 |
2 |
|
14. |
Kocsis Juli |
6 |
József zsellér |
25 |
2 |
|
15. |
Mozsár Rozi |
11 |
József fldm |
|
|
Meghalt a tanuló |
16. |
Mozsár Rozi |
11 |
János fldm |
25 |
2 |
|
17. |
Mihok Veronka |
10 |
Ferencz fldm |
25 |
2 |
|
18. |
Mozsár Mári |
8 |
János fldm |
25 |
2 |
|
19. |
Nagy Örzse |
11 |
Ádám fldm |
25 |
2 |
|
20. |
Molnár Rozi |
8 |
Mihály zsellér |
25 |
2 |
|
21. |
Német Rozi |
8 |
András takács |
25 |
2 |
|
22. |
Nagy Czili |
7 |
Pál földmív |
25 |
2 |
|
23. |
Német Zsofi |
11 |
Vendel kanász |
25 |
2 |
|
24. |
Német Juli |
7 |
„ „ |
25 |
2 |
|
25. |
Osvald Teréz |
10 |
Kondor Imre fldm |
25 |
2 |
|
26. |
Simon Anna |
11 |
Márton fölműv. |
25 |
2 |
|
27. |
Szigeti Czili |
6 |
József zsellér |
|
|
A fizetéstől fölmentetett. |
28. |
Takács Rozi |
11 |
György koldus |
|
|
A fizetéstől fölmentetett. |
29. |
Takács Anna |
7 |
„ „ |
|
|
A fizetéstől fölmentetett. |
30. |
Tóth Anna |
7 |
Ferencz kanászbojtár |
|
|
A fizetéstől fölmentetett. |
31. |
Tóth Rozi |
8 |
Jánosnő földm. |
25 |
2 |
|
32. |
Tóth Mári |
6 |
József földm |
25 |
2 |
|
33. |
Vég Örzse |
8 |
István csordás |
|
|
A fizetéstől fölmentetett. |
34. |
Pál Juli. árva lány |
10 |
Nagy Anna napszámos |
|
|
A fizetéstől fölmentetett. |
XV.Vizsgálati jegyzőkönyv Polgár József tanító úr elleni panasz megvizsgálása tárgyában (1880. február 2.)
Vizsgálati jegyzőkönyv
Mely Vas megye méltóságos tanfelügyelő Urnak
2136/79 szám alatt kiadott felhívás folytán
Polgár József tanító úr ellen beadatott panasz
megvizsgálása tárgyában felvétetett
Karátföldön, 880 február 2 kán.
Jelenlévő az alulírottak.
Nagyságos tanfelügyelő Urnak fenti számu
meghagyása folytán Karátföld község
iskolaszék összes tagjai és a Község tagjai megí
déztetvén, megjelentek. – előttük a vádokmá-
nyok egész terjedelmükben szórul szóra felol-
vastatott, mire vonatkozólag elő szóval és
lelkiismeretesen bemondják miszerint
Polgár József községi tanító, igaz ugyan,
hogy a község bíró házánál több ízben megjelent.
Ez tekintve azt a körülményt hogy a községbiró
a mai törvényekkel ellentétesen lett
Községbírónak megválasztva sem írni sem ol=
vasni, annál kevésbé számolni nem tud; a
körjegyzői székhely azonban tavol levén az illető
körjegyző hatalmazott hivatalos teendői
miatt a Községben mindenkor jelen nem lehet
a így a községbe érkező törvényhatósági
rendeletek kihirdetésére személyesen meg
nem jelenhetik; a községben azonban nem talál-
tatik oly egyéniség, a ki ezeket megfelelően kihirdet=
ni és megmagyarázni képes volna, mint a
tanító; de tekintve továbbá azt, hogy a vádolt
tanító, ha egyidejűleg ily értelemben a község
bíró segedelmére volt, mind a mondott hanyag
ságáról nem vádolható, mert ha 9 óráig a község
bírónál működött, tanóráit a legtisztességesebben 12 ½
óráig tartotta. nem vádolható továbbá a
nevezett tanító hanyag tanításánál anyiból
sem, mert az iskolaszék és egyes szülők záró
vizsga alkalmával a tanító irányában min
denkor dicséretüket és teljes megelégedésüket
nyilvánítják.
A vádiratokban a tanító Ur zugirászkodást
nem vádoltak, ezen vád a teljesen alaptalan,
alaptalan pedig …. mert ő a hozzá
forduló egyes községi lakósok ügyiratait nem
alattomban, hanem a Körjegyző meghatalma
zása alapján folytán, annak jóváhagyása melett telje
síti, de nem tanidő alatt hanem szabad órái
kon; mert tekintettel a körjegyzőség a községtől
messze távolságát egyes Községi lakósoknak
vajmi jól esik, ha egy bizonyítványt, nyilat=
kozatot, a vagy kérvényt Községünkben megírat-
hatnak, nem kel a Körjegyzőhöz fáradni,
különösen a nagy munkaidőben.
Végre a vádiratokban az mondatik: hogy a tanító
szerződésileg kötelezve van a jegyzői munkák
végzésére a Községben? ezen állítás a vádlók
nak is mét teljesen alaptalan mert
is a Községbíró egymással szembesíttetvén
a jelen voltak előtt hit letétel mellett kijelen=
tette miszerint közöttük az érintett tárgyra
nézve semmi némű szerződés nincsen.
Az előadottak folytán kérjük Nagyágodat tanítónkat
a vád alól felmenteni és a vádira
tokat pedig aláírók nagyobbrészt iskola
széki tagokat, kik annélkül, hogy, a tanító
mikénti tanításáról meggyőződtek volna,
ellene vádat emelni merészeltek, - megdor-
gálni, s őket arra utasítani, hogy mint meg=
választott iskola széki tagok, mielőtt valaki ellen
szót emelnének, teendőiket pontosan
és híven teljesítsék.
Legvégül hivatkoznak a jelenlevők az 1868
évi 38 törványczik 6dik § mely szerint meg van
engedve hogy minden szülőnek szabdságában
ál gyerekét bárhol és bármely intézetben
és helységben iskolába járatni, tehát
a feljelentők azon állítása hogy gyerme=
keiket a tanító hanyagsága miatt kény=
telenek más községbe járatni ismét
nem ál mert ezen állítás általunk már
elöb megczáfolva lesz, amiután a tanító
iránti teljes megelégedésünket és dicséretünket
kifejeztük.
Ezek után a jegyzőkönyv felolvastatván lezára=
tott és alíratott.
K m f
Kovács Ferencz községi 255 sz
tag mfyo
Vörös Sándor névirók
Mihó Jánosnő X
Keneseỷ ferencz ifju Gombos Ferencz
is kolsz. elnök
Nagy János h biró
Bakler János eskü
Koher józsef
Agg János
Teszisz(?) János
Kondor Balázs X k. bíró
és iskolaszéki tag
Csizmazia Ferencz X iskola szé
ki tag
Turi Pál X iskolaszéki tag
Kondor Imre X községi tag
Tubol Ferenct X községi tag
Domján Jánosnő X
Nagy Ádám X közs. képviselő
Szigeti József X közs. tag
..asztolik Igácz
………………
Vörzsi Sándor községi tag
Kukor Ferencz
Tóth Jánosnő X
Ferencz István községi tag
Baksa József községi tag
X ifju Nagy Ádám …..
…. Gombos név iró
Kánya Pál községi tag
X Ferencz József községi tag
X Ag Julianna községi tag
X Cziráki Györgynő községi tag
X Mihók Ferencz kép viselő
Kgi. Iskolának
Karátföld
Az iskolai gyarorlókert tárgyában nyet
felvilágosítás után, …… ….. azon ind-
okból mert a ttó.-nak 2 höld föld adat-
ott át használatra olayan kikötéssel..
a gykknek utmutatást adjon a gazdá-
szatban és kertészetben – most mar
nem csak szívesen beleegyezem, hanem
kötelezőleg meghagyom a ttó úrnak, hogy
a gykket az iskola melletti telken a gazdászati
és kertészetiben gyakorlatilag oktassa,
faiskolának, konyhakertészetnek elég300öl
¡ és ezt kert művelés alá vegye alkalmas területet adjon ki. ¡A faisko-
laról a vadoncokról, magon-
cokról folytonos leltárt vezessen az V.M.
korosztálybeli fiuknak külön külön adjon
ki nemesités és gondozás alá csemetéket
melyek a fiu nevét viselő táblácskával
látandó el. Az V. M. korosztálybeli
leánykáknak külön külön oszszon ki
neveiket viselő ágyásokat melyeken ők kony-
ha és virágkertészkedesi kísérlete-
ket tegyenek; épúgy az azon korosztály-
beli fiuk is tegyenek külön neveikre
kiosztandó ágyásokban termelés-
si kísérleteket különféle vetemenyek
¡ s kiválóan a tandíjból felmentettek szülői ből. A t. Iskolaszék ügyeljen arra
hogy a gazdászat és kertészet gyakor-
lati ttása így rendeztessék és vezettes-
rész, péld. néhány általuk nemesített sék s a gykek munkára neveltesse-
csemete átengedendő volna. nek munka által. Magától érte-
Elvárom annak idején a t. Iskszek je tik, hogy a gykk által el nem lát-
lentését arról, hogy mennyiben foga ható nehezebb munkák az iskola-kertben
natosította a ttó úr jelen utasítá- a kglakososk ¡teljesitendik, amint ezt
somat. T. Iskszek is kilátásba helyezte
A ttót illető haszonbóla kertben
Szhely. 24/X.84. munkálkodó gyknek is méltányos
179
Me
Tekintetes
Főszolgabírói Hivatal!
5258 szám alatt kelt rendelkezésére, hogy a Szálláshelyi gyer-
mekeket a gersei iskolába tartozunk felvenni mégak-
kor is ha a tankötelesek számára hely nincs. a következő
felvilágositást vagyunk bátrak tisztelettel előadni.
Midőn a gersei elemi iskola 1875-dik évben államilag segé-
lyezett községivé alakult, ezenidőtöl fogva a Szálláshelyi
tanköteles gyerekek a mákfai iskolához csatoltattak.
Vasvármegye tanfelügyelője és a Tekintetes Közigazgatási
Bizottság intézkedése alapján;az pedig a tavalyi
iskolaévben 8 felvétetett a szülők külön kérésére tör-
tént, s mivel a körülmények szerint hely az iskolában
volt.
Az idei tanévben a mindennapi iskolások száma 98
azért őket oda kellett utasitani, a hova a Szálláshelyiek
28 éve jártak. Maradunk
a Tekintetes Főszolgabírói Hivatalnak
Gersén 1903 szeptember hó 27-én
Tisztelettel:
Jóna Sándor kbíró Gombás Elek
isk. sz elnök
Bognár Mihály
gondnok
Tuboly János
Márton Ferenc
Gerse község bélyegzőjének lenyomata
Felirata: GERSE KÖZSÉG
VASMEGYE
VASVÁRI JÁRÁS
[1] Ludi Magisternek már az ókori Rómában is nevezték a tanítókat. Az elnevezés a Ludi (játék, szellemi játék) és a Magister (mester) szó összeállításából keletkezett.
[2] Gersekarát története kézirat-7.p. alapján VaLT
[3] Helytörténeti Lexikon, fogalmazvány. Gerse 4.p.VaML
[4] Helytörténeti Lexikon Cédulagyűjtemény, Gerse 83..VaLT
[5] Helytörténeti Lexikon Cédulagyűjtemény, Gerse 81.VaLT
[6] Papp Ignácz:
[7] Vasvármegye Tanügyi iratok, Gerse,VI.502./b./19 doboz
[8] Vasvármegye Tanügyi iratok, Gerse,VI.502./b./19 doboz
[9] Ágoston József iskolaszéki elnök leveléből, Vasvármegye Tanügyi iratok, Gerse,VI.502./b./19 doboz
[10] A vasvári szolgabíró által felvett jegyzőkönyvből, Vasvármegye Tanügyi iratok, Gerse,VaML,VI.502./b./19 doboz
[11] Ágoston József iskolaszéki elnök leveléből Vasvármegye Tanügyi iratok, Gerse,VaML VI.502./b./19 doboz
[12] Komondi Péter: A gersekaráti iskola története SZTF T/1978 K-678.p.
[13] A „közös” jelző, a felekezetektől független, minden tanulót befogadó községi iskolát jelölte.
[14] Vasvármegye Tanügyi iratok, Gerse, VaML VI.502./b./19 doboz 218.p.
[15] Helytörténeti Lexikon Cédulagyűjtemény, Gerse 126.VaLT
[16] Vasvármegye Tanügyi iratok, Gerse, VaML VI.502./b./19 doboz 252.p.
[17] V.K.17/2 Karátföld község jegyzőkönyvei 1907.
[18] Vasvármegye Tanügyi iratok, Gerse, VaML VI.502./b./19 doboz
[19] Vasvármegye Tanügyi iratok, Gerse, VaML VI.502./b./19 doboz
[20]VaML V.K.17/2 71.p.
[21]VaML V.K.17/3 A Gersei Képviselőtestület 1931 augusztus 29-i jegyzőkönyve alapján.
[22] arasztozás: Az egyik gyerek nekidob egy gombot vagy pénzt a falnak. Ha a másik gyerek gombja, amit a falnak dobott, az előtte dobó gombjához, hogy a mutatóujj és a hüvelykujj között /-i távolságban/ elfér, akkor elviheti az előtte dobó gombját vagy pénzét.
[23] Mühl László (69), gersekaráti lakos elmondása alapján. Horváth Veronika, 2003.01.23-i gyűjtése.
[24] Vas cs.cs /fecske őrs gyűjtése NMBp.EA.21608. 13.p.
[25] VaML: VI-502/b/27 Karátföld 1871-1899
[26] VaML: VI-502/b/27 Karátföld 1871-1899
[27] Komondi Péter: A gersekaráti iskola története SZTF T/1978 K-67 7.p.
[28] Helytörténeti Lexikon Cédulagyűjtemény, Karátföld 96. VaLT
[29] VaML: VI-502/b/27 Karátföld 1871-1899
[30] VaML: VI-502/b/27 Karátföld 1871-1899
[31] Komondi Péter: A gersekaráti iskola története SZTF T/1978 K-67 8.p.
[32] VaML:IV.415/a/697/III.1303
[33] VaML:IV.415/a/704/III.1535.
[34] u.o.
[35] V.K.17/2 Községi képviselőtestület Karátföld 1922.szeptember 15-i jegyzőkönyve
[36] Vasvári Újság I. évfolyam 12. szám 3.p.
[37] Vasvári Újság I. évfolyam 22. szám 3.p.
[38] VaML V.K. 17/2 59.doboz 1947/48-as költségvetés melléklete: Bodó Károlyné: Kimutatás Karátföld községnél alkalmazásban álló tanítókról
[39] VaML V.K.17/2 59.doboz 1036/1947
[40] Komondi Péter: A gersekaráti iskola története SZTF T/1978 K-67 17.p.
[41] képesítés nélküli nevelő: A folyamatos tanárhiány enyhítésre, érettségizett személyeket is alkalmaztak tanításra. Egyes iskolában a munka mellett kötelezték őket a tanárképző főiskola elvégzésére.
[42] Helytörténeti Lexikon, fogalmazvány. Gersekarát 3.p.VaML
[43] Komondi Péter: A gersekaráti iskola története SZTF T/1978 K-67 28.p.
[44] Komondi Péter: A gersekaráti iskola története SZTF T/1978 K-67 32.p.
[45] V.K. 17/2 58.doboz 1947/48-as költségvetéshez mellékelt: Szilágyi Sándor: Gerse község hároméves terve.1036/1947számú irat
[46] V.K.17/3 57.p
[47] Vasmegye 1952.október 28.-i száma 1.p.
[48] NDK az 1949 és 90 között fennállt keletnémet állam, a Német Demokratikus Köztársaság nevének közismert rövidítése
[49] A Magyar Úttörők Szövetsége, kommunista vezetésű és később is baloldali kötődésű gyermekszervezet. Tagjai 6-14 éves korú gyerekeke és felnőtt- vagy ifivezetők.
[50] kisdobosok: A Magyar Úttörők Szövetségének legifjabb tagjai, 6-10 év közöttiek. Ők kék nyakkendőt viseltek, míg az úttörők vöröset.
[51] A Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetség nevének általánosan ismert rövidítése, melybe 14 éves kortól vehettek fel tagokat. Előfeltétele volt az MSZMP tagsághoz.
[52] , Kilián –kör: Kilián / Killián?/ György, magyar királyi vadászpilóta, kommunista mártírról elnevezett, a KISZ-tagságot előkészítő, foglalkozás-sorozat neve a középiskolákban a ’70-es évek közepétől. Kilián György nevét még a szolnoki, repülőtiszti főiskola is viselte, Kilián György Repülőműszaki Főiskolaként, valamint a KISZ utazási irodájának az Experssz-nek legnagyobb táborát nevezték Kiliántelepnek, a Balaton partján.